Wortelkanaalbehandeling

De wortelkanaalbehandeling, ook bekend als de zenuwbehandeling, is vaak een van de meest gevreesde behandelingen bij een tandartspraktijk. Toch is de behandeling zelf meestal geheel pijnloos doordat het onder verdoving wordt uitgevoerd. Slechts in enkele gevallen, zoals bij een acute ontsteking of een abces (dikke wang) is de behandeling niet geheel pijnloos. Bij de Tandenpraktijk voert jouw tandarts de wortelkanaalbehandeling uit en zal je zo snel van de kiespijn afhelpen.

Gevoeligheid of pijn

Een wortelkanaalbehandeling is nodig als een zenuw of ander levend weefsel in de tand of kies ontstoken is. Deze bloedvaten en zenuwvezels lopen via het wortelkanaal door de wortel van de kies of tand. Zo’n ontsteking veroorzaakt gevoeligheid voor bijvoorbeeld koude, warmte en zoetigheid maar ook pijn bij bijten of tikken tegen de tand of kies. Als de ontsteking verergert, wordt de pijn constant.

Oorzaken van een zenuwontsteking in een kies of tand

Een zenuwontsteking kan meerdere oorzaken hebben, zoals:
• Gaatjes of tandbederf
• Lekkende vullingen
• Irritatie na of door (witte) vullingen en boren
• Trauma door een klap of een ongeval
• Een breuk in (de wortel van) de tand of kies
• Overbelasting van het gebit door bijvoorbeeld knarsen of klemmen

Wanneer een wortelkanaalbehandeling nodig is

Een wortelkanaalbehandeling is meestal een heel effectieve behandeling om snel van hevige kiespijn af te komen. De tandarts zal dan de ontstoken zenuw verwijderen zodat de pijn verdwijnt en verdere ontsteking van de wortelpunt voorkomen kan worden.

De behandeling zelf

Met een wortelkanaalbehandeling worden de bacteriën uit het wortelkanaal gehaald door het ontstoken weefsel te verwijderen, het wortelkanaal schoon te maken en de kies of tand daarna dicht te maken. Deze behandeling vindt meestal in twee fases plaats en zal vrijwel altijd onder plaatselijke verdoving uitgevoerd worden. Tijdens de eerste behandeling wordt de kies of tand geopend, de zenuw weggevijld, het kanaal schoongespoeld met een verdunde chlooroplossing en de kies of tand met een tijdelijke vulling weer gesloten. Daarna wordt een afspraak voor de vervolgbehandeling gemaakt om de uiteindelijke vulling te plaatsen. De eerste behandeling is vooral gericht op het snel wegnemen van de pijn. Dit vindt vaak tussen bestaande afspraken in plaats. Omdat een wortelkanaalbehandeling veel tijd vergt, zal de behandeling op een later moment afgerond worden als daar voldoende tijd voor is ingepland.

De duur van een wortelkanaalbehandeling

De gemiddelde behandeltijd varieert van een half uur tot wel tweeëneenhalf uur. De exacte duur wordt bepaald door de moeilijkheidsgraad van de behandeling; sommige wortels zijn nauw of krom en kiezen hebben meer wortels (drie of vier) dan een tand (een of twee). De eerste behandeling duurt meestal niet zo lang. De tweede afspraak vergt meer tijd. Hoeveel we verwachten zal worden aangegeven als die afspraak wordt gemaakt.

Vulling of kroon na een wortelkanaalbehandeling

Na een wortelkanaalbehandeling kan de kies of tand onvoldoende houvast bieden om er nog een vulling of kroon op te kunnen maken. Als dit wel nodig is, kan het wortelkanaal gebruikt worden om een stift in te plaatsen. Dit biedt dan voldoende houvast voor de kroon of de vulling.

Pijnklachten? Bel jouw tandarts bij De Tandenpraktijk in Amsterdam

Een wortelkanaalbehandeling wordt door jouw tandarts in onze praktijk in Amsterdam uitgevoerd. Heb je pijnklachten dan kun je natuurlijk altijd direct contact met ons opnemen. Blijkt bij de extra controle dat een wortelkanaalbehandeling nodig is, dan zullen we zo snel mogelijk de eerste behandeling hiervan uitvoeren zodat de pijn verdwijnt. Daarna maken we een afspraak voor de vervolgbehandeling waarbij de behandeling wordt afgerond en de definitieve vulling wordt geplaatst. De tandarts zal je dan ook een indicatie geven van de duur van die behandeling.

Lees ook:
>>Veelgestelde vragen over een wortelkanaalbehandeling