Tanden bleken

Patiënten van onze tandartspraktijk in Amsterdam-Zuid kunnen onder onze begeleiding thuis hun tanden bleken. Dit gebeurt met een op maat gemaakte bleeklepel en bleekgel. Hiervoor maak je een afspraak tijdens een reguliere controle bij jouw tandarts of je belt tussentijds om daarvoor een extra afspraak te maken.

Thuis tanden bleken doe je zo

Thuis zelf je tanden bleken gaat heel gemakkelijk. Natuurlijk zijn er wel een aantal afspraken in de praktijk voor nodig. De totale behandeling gaat als volgt:
• Bij de tandarts maken we een afdruk van jouw gebit. Deze afdruk gieten we daarna in gips uit zodat de tandtechnicus een flexibele kunststof lepel (de bleeklepel) voor jou kan maken.
• Tijdens een tweede afspraak krijg je een uitgebreide instructie waarna je de bleeklepel en de bleekgel mee naar huis neemt.
• Vervolgens bleek je thuis zelf, volgens het behandelplan, jouw tanden met de bleekgel en de bleeklepel.
• Heb je tussentijds vragen of pijnklachten dan neem je natuurlijk direct contact op met jouw tandarts voor een persoonlijk advies.

Resultaat van het tanden bleken

Voor een succesvolle thuisbehandeling is het wel belangrijk om het behandelplan goed te volgen en rekening te houden met wat je eet en drinkt. Voedingsmiddelen met sterke kleurstoffen, zoals koffie, wijn of bietjes, zijn natuurlijk niet aan te raden en het vergeten van een keer bleken heeft ook invloed op het uiteindelijke resultaat. De bleeklepel zelf wordt vaak ’s avonds gebruikt zodat dit tijdens het slapen kan inwerken. De gel heeft namelijk zo’n 3 tot 6 uur nodig om een goed resultaat te verkrijgen. Doorgaans is na een tot twee weken het eindresultaat bereikt. Is de verkleuring ernstig, dan kan het zijn dat een langere periode nodig is.

Bij pijn of gevoeligheid tijdens het bleken

Tijdens het bleken van de tanden kun je last krijgen van gevoelig tandvlees of zelfs tandpijn. Het helpt dan om de bleeklepel korter te dragen of de tussentijden van het bleken wat te verlengen. Je bleekt dan bijvoorbeeld niet elke dag, maar om de dag. Als de pijn heftiger is, kan het helpen om de bleekbehandeling even te onderbreken totdat de pijn verdwenen is. Je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen bij pijnklachten tijdens het bleken zodat we je goed persoonlijk kunnen adviseren.

Maak een afspraak

Wil je meer weten over het bleken van jouw tanden? Vraag het dan aan jouw tandarts tijdens de halfjaarlijkse controle of maak een extra afspraak in onze praktijk.